Syrové štukové malování - umění u vás doma

Pravidelně procházíme ulicemi měst s dlouhou stavbou, chodíme do chrámů nebo jen sledujeme filmy, naše oči se opírají o umělecká díla, která se vyrábějí přímo na fasádách budov nebo v interiéru na stěnách a stropech.Tento malířský styl se nazývá surový štukový obraz nebo nástěnná malba.Tento druh malby sahá až do druhého tisíciletí před naším letopočtem, protože během egejské kultury už lidé začali malovat, pouze malbami, kde byl jako pojivo použit kasein nebo lepidlo.

Technika byla podobná malbě „sekco“ nebo štukované nástěnné malby.Materiály v té době byly snadno přístupné, technika byla poměrně jednoduchá a trvanlivost a praktičnost výrobků značně ovlivnila popularitu freskových obrazů ve starověku.Během zrození a prosperity křesťanství získalo štukové malování popularitu při zdobení vnitřních a vnějších zdí kamenných chrámů a katedrál.Ve starém Rusku byl nástěnný obraz smíšený.Vodní malba na mokré omítce byla doplněna technikou natírání lepidlem (horní rezidence a pozadí) s řadou pojiv (živočišná, rostlinná lepidla a vejce).Během renesance se mistrovství v umění fresek stalo základem pro měření uměleckých dovedností.Právě v Itálii dosáhla freska nejvyššího bodu svého vývoje.

Obsah

Druhy technik psaní pro omítání

V Itálii byla od pradávna, po rozhodnutí o struktuře a složení dopisu a úplném provedení náčrtu, vyrobena maketa z lepenky.Na tom umělec zcela reprodukoval své myšlenky, barvy a strukturu malby v plném měřítku.Pokud byl obraz velký, byl povrch rozdělen na sekce.Separace byla prováděna podél obrysu částí, obvykle v oblasti ztmavených oblastí, takže v důsledku toho nebylo možné pozorovat šev oddělení barev.Obrysy květů byly přeneseny vytlačováním nebo propíchnutím přes papír pro trasování a poprášením uhlí.Přípravná vrstva byla nanesena vrstvou 3 až 5 mm, aby se zabránilo rozmazání na obraze, a důkladně se vyhladila.

Umělecké omítání je ve své podstatě pracné a vyžaduje při práci s ním mnoho zkušeností.Zatímco kartáč snadno klouže po pracovní ploše, malba pokračuje a když začne na povrchu zanechávat rýhy, znamená to, že barva již neproniká hluboko do omítky a neopravuje se.Tato oblast je oříznuta a aplikována nová vrstva a teprve poté bude pokračovat v malování.Technika malování na omítku je velmi zvláštní: zpočátku se podle připravené skici překrývají pouze světlé barvy, poté střední a teprve pak tmavé.Pak naopak: z temnoty do světla, což umožňuje světlým barvám nasáknout a opravit místa, kde se ukázalo, že jsou příliš vybledlé.Po natření a úplném vysušení roztoku se povrch rozemele a voskuje a usušené oblasti nenaplněné půdyúhledně odstraněny z předchozí vrstvy.

Technologie výroby omítek

Technologie výroby omítek je založena na přírodních vlastnostech vápna během sušení a postupně se mění z kapaliny na relativně tuhou látku.Většina celého procesu do značné míry závisí na kvalitě vápna.Pro výrobu omítky pro freskovou malbu je nutné vzít nejčerstvější vápno nejvyšší kvality, které bylo při výrobě dobře spáleno a „uhaseno“ velkým množstvím vody.Během hašení musíte být velmi opatrní - vápno při kontaktu s vodou je velmi horké.Poté, co jsme vylili veškeré vápno, potřebuje čas stát ve vodě nebo ve vlhkém prostředí co nejvíce času.

Plniva pro štuky pro malování štuky, často za použití omítky.Jeho výhody spočívají v tom, že u mokrého roztoku voda, ve které jsou štěpky přítomny, zasychá mnohem pomaleji, než prodlužuje dobu práce s omítkou během aplikace obrazu.Pokud z jakéhokoli důvodu chybí cihlová drobenka, doporučuje se ji nahradit říčním pískem, protože má jinou velikost zrna se zvýšenou přilnavostí.A pokud si uvědomíte, že omítka ve fresce hraje roli lepidla, upevňuje výplně, pak bude povlak mnohem silnější v přírodě.Neméně důležité jsouplniva lněná vlákna a nasekané konopí.Minimalizují křehkost vrstvy a zvyšují odolnost proti deformaci a tažnosti.

Před nanesením omítky na zeď ji musíte nejprve řádně připravit.Pokud bude práce prováděna na betonové zdi, je nutné ji pro nerovnoměrný průchod, třísky a díry pro lepší přilnutí k ní.K tomu můžete použít děrovačky nebo sbíječky.Pokud byl pracovní povrch předtím omítnutý - starý nátěr musí být odstraněn a na místech, kde není odstraněn, je dobré očistit od prachu a starého nátěru.

Roztok se nanáší ve dvou nebo třech vrstvách na hojně navlhčený povrch.První vrstva se během této aplikace nechá dobře uschnout a poté zvlhčí vodou, dokud se úplně nevstřebá a další dvě se neaplikují.Při nanášení následných vrstev se povrch omítky po usušení očistí špachtlí z vápenných útvarů.Při sušení způsobuje malba na surové omítce zpravidla malé smrštění.V souladu s tím čím silnější byl roztok smíchán, tím nižší byla úroveň smrštění.Ve skutečnosti by množství vody mělo být minimální, aby špachtle uvíznutá v ní vycházela suchá (jeden způsob kontroly).

Nástěnná technologie

Nástěnná malba by měla být rychlá, ale neměli byste se vrhnout do tohoto podnikání.Aby se neztrácel čas přemýšlením a přepracováním, musí se mistr předem seznámit se všemi jemnostmi a znát pracovní schéma, pořadí a konečný vzhled.hotový produkt.Existuje metoda, která umožňuje rozlišit všechny práce do tří fází:

  • vytvoření výkresu;
  • aplikace tónů;
  • Ořízněte obrázek pomocí světel a stínů.

Tato technika umožňuje plně rozvinout životnost sušící omítky.

Začátkem malby na surovém štuku je vytvoření kresby.Tento proces zahrnuje nalezení tmavých a rozjasněných oblastí na nástěnné malbě pro lepší expresivitu práce.Konec jeviště je zcela ohraničenou oblastí práce pro každou z barev.

Doporučujeme přečíst:

Když je povrch fresky plně exponovaný, je nutné nejprve pracovat se stíny.V některých situacích existuje možnost vyschnutí zásob a stínů, ve kterých je do roztoku zaveden žloutek zředěný vodou.Nezpomaluje sušení omítky, ale tvoří adhezivní směs, která drží barvu na povrchu.

​​

Při psaní musí velitel brát v úvahu mnoho funkcí této techniky.zpočátku je důležité si uvědomit, že barviva obsahující vápno po vyschnutí poměrně silně vyschnou.Bohužel, uhodnout poslední tón je docela obtížné, protože omítka se chová pokaždé jinak.Závisí to na povaze povrchu, na který je nanesen.Pokud zeď rychle absorbuje vodu, nástěnná malba bude rychleji vysychat.Pokud je omítka nanesena na neabsorpční stěnu a je-li použit třívrstvý základní nátěr,doba schnutí se prodlouží.

Umělecké dekorativní omítky vyžadují zvýšenou péči a pracnost, protože to nebude fungovat pro změnu oblasti nástěnné malby, můžete provést malé úpravy nebo začít znovu.Pokud tedy obraz neučiníte vy, ale najatý umělec, postavte se vedle něj a plně kontrolujte proces, alespoň svou přítomností a vzhledem, jako byste v této záležitosti byli profesionálové.

Velcí mistři minulosti používali řešení podle svých vlastních receptů a většina tajemství, bohužel, byla ztracena.Zcela obecně, nejsou nutné k dokončení fresky v naší době, protože současné technologie jsou dobře pokročilé.Vyberte si jakýkoli známý dnes a nechte uměleckou omítku vlastními rukama, aby se pro vás stala více než koníčkem a skutečným uměleckým dílem.